Oorwurm

oorwurm-earwurmVanmorgen las ik in dagblad de Volkskrant een alleraardigst artikel over de vraag hoe een hit een oorwurm wordt, klik hier voor een foto van het krantenartikel. De tien meest genoemde titels uit de recente popgeschiedenis die zo’n drieduizend mensen hebben genoemd  als een echte oorwurm, staan keurig in een staatje op de Volkskrantpagina. Opvallend is dat Lady Gaga driemaal wordt genoemd met onder andere Poker Face. Natuurlijk Queen met het onverwoestbare Bohemian Rhapsody en nog een paar artiesten als Maroon 5 en Katy Perry.

Op Spotify heb ik een playlist gemaakt met deze tien oorwurm-nummers. Deze lijst is openbaar, dus je kunt er nummers aan toevoegen. Klik hier voor de Spotify met Oorwurmen-playlist. Ben benieuwd naar jouw oorwurm, voeg deze gerust toe.

Het kenmerk van een oorwurm is, zo lees ik in het krantenartikel: “Een aardig snel tempo met een veelvoorkomende melodische vorm en ongewone intervallen of herhalingen”, aldus één van de onderzoekers Kelly Jabowski. En daarbij zijn blijkbaar niet zozeer de vernieuwende klanken die als een oorwurm kunnen werken, maar juist “hoe conventioneler, des te gemakkelijker we het herkennen.” Er zit een evolutionair haakje aan de oorwurm: bepaalde patronen van geluid roepen alertheid of andere emoties in ons brein op.
Bottomline van het artikel en dat vermoeden had ik al een beetje tijdens het lezen: gezien de variëteit van de oorwurmen is het onmogelijk om één bepaalde formule te vinden waarmee oorwurmen kunt componeren.

Mijn eigen oorwurmen op popmuziek-gebied zijn vooral op dit moment:
Both sides now – Joni Mitchell, vooral de zachte loopjes in de violen.

en:

Get a life – Soul II Soul, vooral het kinderkoortje dat scandeer: “What’s the meaning of life”)

Op popmuziekgebied zijn er oorwurmen genoeg. Op kerkelijk gebied zijn genoeg oorwurmen te beluisteren. Ik heb wat gegoogeld. Ik kwam geen directe info tegen van lijstjes en overzichten met oorwurmen zoals bepaalde psalmen, gezangen, Opwekkingsliedjes of andere (liturgische) liederen.
Als ik twee oorwurmen mag noemen wat betreft kerkmuziek, dan deze:

Licht dat ons aanstoot in de morgen (muziek: Antoine Oomen; tekst Huub Oosterhuis)

en: Ga met God en Hij zal met je zijn (muziek: Ralph Vaughan Williams (1872-1958); tekst: Jeremiah Rankin. Vertaling: Gert Landman)

Welke oorwurm op kerkgebied zou jij noemen? Reageer hieronder met eventueel een link naar het desbetreffende lied.

In ieder geval ben ik wel blij met al die oorwurmen – niets is zo lekker om zo ineens een lied of melodie in het hoofd te hebben waar ik ook nog eens blij van word.

Robert-Jan van Amstel, 7 november 2016